loader
bg-category
Pengenalan kepada Bahasa Pemrograman Baru Apple: Swift

Berkongsi Dengan Rakan-Rakan Anda

Artikel Penulis: Kenneth Douglas

Pada tahun ini di WWDC, tumpuannya sangat banyak pada iOS 8 dan OS X Yosemite, yang sepatutnya menjadi berita terbesar acara itu, tidak terlalu dihargai. Apple memperkenalkan bahasa pengaturcaraan Swift ke dunia. Ini, kepada pengguna akhir, hampir tidak ada berita. Walau bagaimanapun, kepada komuniti pemaju ia juga boleh menjadi penukar permainan. Beberapa bahasa pengaturcaraan mempunyai kelebihan jelas berbanding bahasa pengaturcaraan lain, sesetengahnya lebih cepat, lebih cekap, sesetengahnya hanya bersih, ada yang sangat mudah. Apple adalah firma terkini untuk mencipta bahasa pengaturcaraan mereka sendiri selepas Google Go (Golang) dan Rangka Kerja Bersih Microsoft.Bahasa Pemrograman Swift mendakwa telah belajar dari bahasa-bahasa ini, sementara tetap benar kepada pendahulunya Objektif C. Tuntutan Apple telah mencipta bahasa pengaturcaraan peringkat tinggi yang paling pantas, paling mantap. Marilah kita terangkan.

Mengapa kita memerlukan bahasa pengaturcaraan?

Terdapat beberapa cara untuk mendapatkan peranti untuk melakukan 'perkara'. Sebarang peranti, dari alat yang boleh dipakai moden kepada komputer tradisional, boleh dibuat untuk melakukan perkara-perkara dengan menggunakan cara lama bahasa mesin, menulis dalam bahasa byte kod / bahasa rakitan, membuat setiap arahan dengan tangan; atau anda boleh bergantung kepada bahasa peringkat tinggi yang akan membantu mengurangkan sebahagian daripada keadaan yang rutin. Itulah sebabnya terdapat lebih banyak tumpuan untuk membawa bahasa pemaju mendekati bahasa normal yang mungkin. Kami memahami bahawa nama Swift menarik lebih banyak pemaju daripada penonton, tetapi kami masih akan memudahkan penjelasan untuk membantu anda memahami teknologi yang akan mengawal generasi masa depan produk Apple.

Primer cepat: Peranti elektronik secara harfiah adalah perkara paling bodoh yang diketahui oleh manusia, tanpa semua pengaturcaraan, mereka akan dikurangkan kepada perhiasan semata-mata. Apa yang memberi mereka fungsi sebenar, adalah pengaturcaraan. Pada tahap yang sangat asas, elektronik perlu diberitahu, tindakan dengan tindakan, apa yang perlu mereka lakukan, itulah yang kita lakukan dengan kad punch dan kemudian dengan bahasa mesin. Kemudian kami bergerak ke hadapan dalam masa untuk membangunkan bahasa yang membolehkan kami berkomunikasi dengan mesin dengan cara yang lebih semula jadi (ya, kod sebenarnya merupakan versi yang lebih mudah daripada apa yang mungkin). Kami akan menulis kod, ia akan disusun menjadi sesuatu yang difahami oleh komputer dan kemudian dilaksanakan. Jadi, untuk menyimpulkan, kod-compile-execute.

Mengapa Swift?

Sekarang, anda boleh membayangkan soalan yang paling penting ialah "Kenapa?". C, bahasa ini dari tahun 70-an, memecahkan tempat baru yang cukup pada masa itu, kemudian datang menembak, Objektif C pada tahun 80-an. Apple telah menggunakan platform itu untuk pembangunan sejak itu.Logik menentukan, "jika ia tidak patah, jangan membaikinya", dan jika ia telah bekerja selama 30 tahun berturut-turut, apa yang mungkin menjadi masalah? Jadi! itu. Apple telah menggunakan Objektif C selama beberapa dekad sekarang. Masa untuk sesuatu yang lebih cepat, lebih kuat, lebih mudah. Masukkan Swift.

Menurut ebook rasmi di Swift (boleh didapati secara percuma di iTunes) "Swift adalah bahasa pengaturcaraan baru untuk aplikasi iOS dan OS X yang terbangun di atas yang terbaik dari C dan Objektif-C, tanpa kekangan keserasian C. Swift mengamalkan corak pengaturcaraan yang selamat dan menambah ciri moden untuk menjadikan pengaturcaraan lebih mudah, lebih fleksibel, dan lebih seronok. Slate bersih Swift, yang disokong oleh rangka kerja Cocoa dan Cocoa Touch yang matang dan sangat dikasihi, adalah peluang untuk membayangkan bagaimana pembangunan perisian berfungsi. "

Kenapa Swift penting?

Sebaik sahaja Apple ingin mempercayai anda dalam inovasi sepenuh hati mereka, ada idea tentang "bahasa skrip". Parameter mengkompilkan kod tradisional memerlukan bahawa anda dapat melihat kod anda dalam tindakan hanya setelah dikompilasi. Penyusunan menunjukkan anda betul-betul apa kod anda mampu. Sekiranya kod anda mempunyai ralat, penyusunan akan mengakibatkan tingkah laku tidak menentu atau kemalangan. Kemudian kerja pengkod adalah untuk mengesan di mana kesilapan terletak, untuk memperbaikinya dan kemudian memulakan semula. Proses ini adalah sukar dan memakan masa, tetapi ia adalah sesuatu yang selalu diprogramkan oleh dunia pengaturcaraan; ia adalah cara yang sentiasa ada. Bahasa skrip melaksanakan baris demi baris supaya anda dapat melihat hasil yang anda tulis, menghapuskan keperluan untuk mengkaji semula kod anda untuk ralat pada masa kemudian. Membuat proses lebih cepat dan lebih mudah.

Setakat ini, bahasa skrip telah terhad kepada kebolehan mereka. Ambil Python sebagai contoh, ia menyala cepat, tetapi ia juga terhad kepada perkara yang lebih mudah dengan keupayaan terhad. Seperti kereta Forumla1, hebat untuk perlumbaan, tidak banyak untuk mendapatkan barangan runcit.

Sekiranya anda ingin membuat permainan, maka Python bukan persekitaran anda. Bagaimanapun, Objektif-C adalah (atau C ++ jika anda berada di Windows). Swift menjanjikan yang terbaik dari kedua-duanya (sebenarnya, banyak) dunia, mengambil inspirasi daripada Objektif-C, Rust, Haskell, Ruby, Python, C #, CLU, dan terlalu banyak orang lain untuk disenaraikan (rujukan: Swift developer / expert Chris Lattner). Tuntutan Swift untuk menjaga perkara-perkara yang baik dan kehilangan perkara-perkara buruk dari yang di atas. Dalam penanda aras utama pelaksanaannya lebih cepat daripada Python dan jauh lebih pantas dari Objektif-C, jadi ia menjadi permulaan yang baik.

Apa lagi yang dilakukannya?

Swift juga membawa persekitaran visual masa nyata dipanggil "taman permainan" di mana anda dapat melihat keputusan anda menyusun dalam masa nyata, seperti bahasa skrip. Ini, berdasarkan reka bentuk aplikasi, boleh membawa keseluruhan proses ke beberapa minit, kerana jika ada masalah, anda akan mengetahui dengan segera apa yang menyebabkannya dan boleh menyelesaikannya di sana. Ia adalah pengaturcaraan yang setara dengan membetulkan kesilapan pada cetakan berbanding dengan menetapkan perkataan bergaris merah apabila anda pergi. Membenarkan anda membuat aplikasi kompleks dengan lebih cepat.

Ia berjalan lebih mendalam. Untuk bahasa peringkat tinggi, anda dikehendaki untuk mengisytiharkan dan mengakses kelas dan perpustakaan untuk melibatkan fungsi, tidak kira berapa asasnya. di C ++ Anda perlukan dan untuk menggunakan input, output dan datatip asas dalam kod anda. Walau bagaimanapun, dalam Swift, tiada satu pun yang diperlukan. Anda tidak perlu mengisytiharkan mana-mana perpustakaan, kerana Swift akan menguruskan apa-apa keperluan data dan io (input / output) dan akan melibatkan perpustakaan itu sendiri. Jadi, mencetak sesuatu semudah "Hello world", pergi dari

#include int main (void) {printf ("Hello World n"); kembali0; }

kepada yang mudah:

println ("Hello, world")

Itulah keseluruhan kod yang perlu disusun. Anda juga akan melihat bahawa kod tersebut tidak menggunakan "" sebagai tanda sejagat penyata akhir.

Apakah kelemahan itu?

Sekarang, kewujudan Swift tidak bermaksud kematian segera Objektif-C dan semua caranya. Aplikasi masih boleh dibuat dengan menggunakan Objektif-C dan pengguna Objektif C asli tidak akan merasa sepenuhnya terasing kerana terdapat persamaan dalam persekitaran ini. Sudah tentu, sejak Apple hanya menghabiskan 4 tahun bekerja pada bahasa pengaturcaraan yang baru, mereka akan memberi tumpuan kepada menolak dan menyokong Swift, kini dan pada masa akan datang. Mungkin suatu hari nanti mereka akan memadamkan Objektif-C dari sejarah bahasa pengaturcaraan Apple, tetapi hari itu tidak hari ini. Sekalipun jika bahasa baru keluar, yang sangat mudah dipelajari dan jauh lebih cepat, maka kenapa ada orang yang melekat dengan Objective-C?

Terdapat beberapa kebimbangan tentu saja, yang segera menjadi pergolakan industri. Seluruh kerjaya telah dipupuk sekitar mengajar orang bagaimana membuat aplikasi iPhone, kerjaya dan pelajar mereka segera menjadi usang, akan ada banyak penyusunan semula di hadapan itu. Kami juga akan mendapat tanaman adaptor awal baru untuk Swift (Flappy Birds yang telah dibuat menggunakan Swift), yang merupakan perkara yang baik dan juga buruk. Baiklah darah baru itu akan disuntik ke dalam organisma, yang buruk bahawa darah baru ini akan menjadi tidak berpengalaman danakanbanjir pasaran dengan aplikasi yang kurang dibuat.

Kami tidak lama lagi akan membincangkan rangka kerja logam Apple, membincangkan kelebihan dan kekurangannya, terutamanya dalam permainan iOS.

Kesimpulannya

Sekiranya anda tertanya-tanya mengapa tiada perkakasan baru yang diumumkan pada persidangan WWDC, maka kami akan merujuk anda sekali lagi kepada kenyataan terdahulu bahawa perkakasan sahaja tidak dapat melakukan apa-apa sehingga perisian di belakangnya tidak berfungsi. Oleh itu, ini adalah berita terbesar sepanjang masa. Bahawa kita mendapat pegangan baru pada perisian yang akan mengubah wajah semua perkakasan, pada masa akan datang. Untuk mendapatkan Swift, anda memerlukan Xcode 6 beta dan ID Pemaju.

Dapatkan Swift di sini

Berkongsi Dengan Rakan-Rakan Anda

Komentar Anda

Popular